Monday, May 26, 2008

Bali Mei 2007

Genap setahun yg lalu, saya bercuti ke Bali bersama Lily & Saadi. Memang menarik pengalaman pergi bertiga saja. Tambang kapalterbang RM400, sewa van (termasuk supir) untuk berjalan2 ke seluruh Bali RM300. Makan, membeli belah terutama ukiran kayu & lukisan memang murah. Namun mesti berhati-hati kerana terdapat peniaga makanan yg tidak Halal (walau nampak seperti Melayu).  

Pantai Jimbaran yg amat mempesonakan di kala senja. BGenap setahun yg lalu, saya bercuti ke Bali bersama Lily & Saadi. Memang menarik pengalaman pergi bertiga saja. Tambang kapalterbang RM400, sewa van (termasuk supir) untuk berjalan2 ke seluruh Bali RM300. Makan, membeli belah terutama ukiran kayu & lukisan memang murah. 

Namun mesti berhati-hati kerana terdapat peniaga makanan yg tidak Halal (walau nampak oleh pesan makanan laut sambil menikmati pemandangan matahari tenggelam. Lauk-pauk Nasi Padang yg banyak betul pilihan. Kita ambil semua dan bayar apa yg dimakan saja.   

Tanaman padi di kawasan lereng bukit-bukau (Ubud). Jalanraya di Bali amat sempit dan banyak van. Jadi, perlu pemandu tempatan yg tahu selok-belok kawasan. Saya di anjung restoran yg menghadap gunung berapi (Kintamani). Bahagian hitam di kejauhan itu adalah lahar yg pernah dimuntahkan oleh gunung tersebut. 

Di sebelah kanan ada tasik yg membiru airnya. Memang indah! Gunung Kawi di mana ada tempat ibadat atau candi Hindu-Bali yg besar. Semua yg masuk ke situ perlu mengikat seutas kain berwarna merah di pinggang mereka. Kawasan pinggir Tanah Lot dengan temple yg dibina pada kurun ke16. Bila air laut pasang, kawasan sekitar ditenggelami air. 

Banyak gerai menjual cenderahati di kawasan ini. Upacara keagamaan di mana semua yg mengambil bahagian berpakaian putih. Orang2 Bali sangat taksub dengan pemujaan semangat dan di mana-mana kawasan perkampungan yg dilewati, pasti ada upacara sebegini. Pemandangan indah di pinggir tasik yg berlatarbelakangkan kawasan gunung yg hijau kebiru-biruan menjadi kunjungan ramai pelancong.





 

No comments:

Post a Comment

Peristiwa Pilu 11 April 2021

       Assalamualaikum sahabat, Inilah foto kami yg terakhir, di majlis konvo pada 30 Mac 2021. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِن...