A Dimension Where You Can Play With Your Senses. May Not Only Be Seen By The Eyes But Also By The Heart.

Friday, September 26, 2008

The Star newspaper, today.

Posted by with 6 comments
HAVE you tried cooking mee goreng, laksa, or mee rebus with pastas?
Celebrity Chef Norzailina Nordin, who has been using pasta in many of her recipes for over 15 years, offers some tips on how to infuse Malaysian flavours into the Italian ingredient.
“Use local spices and herbs such as coriander leaves, serai, and spring onion, which are easily available compared to fresh herbs such as thyme and oregano,” she said, adding that she also served pasta with curry, rendang and sambal.

She was speaking at a press conference to promote one of the popular pasta brands in the local market, San Remo recently.
“You can be creative with pastas as it comes in many shapes and varieties. I’ve even made kuih talam using angel hair pasta.
“Many people are getting more health conscious now and it’s healthier with pastas,” said the home economist and author.
“My favourite pasta is angel hair as it cooks very fast, about 15 minutes and while waiting, you can prepare the other ingredients,” she said.

According to GBA Corporation Sdn Bhd (the exclusive distributor of San Remo in Malaysia) product manager Kwan Su Khoon, San Remo is the market leader in Australia and Malaysia.
“Our customers include housewives, students and working adults. Students living on their own find it easy to prepare our pastas.
“It’s cheaper, too. For example, it’s RM4.50 for a pack of 500g pasta, once boiled it will double up to 1kg.

The Local flavour: Pasta Delight.
“Add in ingredients and you’ll get a wholesome plate of pasta at less than RM5,” she said. San Remo Pasta was established in Australia in 1936. On San Remo’s marketing strategy, Kwan said the sampling sessions in shopping malls introduced consumers to the various types of pastas available.

“More people are consuming pasta, but many Malaysians still prefer spaghetti. To encourage people to use pasta in their cooking, we have come up with different pasta recipes for them to try out. “We’ve had customers who have used the short pasta for kerabu and one customer even created rendang lasagna!” said Kwan, adding that children would love the colourful and short pastas that come in different shapes such as spirals, bowties, and shells.

Norzailina offered some simple tips on cooking pastas.
“Boil it in hot water, then add salt and oil when it’s cooking to prevent it from sticking.
“Make sure that it is al dente (which means just right in Italian or firm to the bite). For creamy sauces, use pastas with shapes so that the sauce sticks to it,” she said. For this Raya, Norzailina had come up with few dishes and one of it is the Pasta Delight. “The gravy just takes about 15 minutes,” she said. The dish is made from plum sauce, black pepper sauce, sardines and garnished with chopped coriander leaves, chillies and bunga kantan.

Butter Cheesecake

Posted by with 5 comments
Kek Mentega atau Butter Cake adalah kek paling biasa dan digemari ramai. Pernahkah anda nikmati kek mentega yang berasa keju? Inilah kek paling gebu dan lembut. Anda pasti tidak akan jemu memakannya. Lemak dan harumnya begitu seimbang dan memikat. Ia juga tidak semanis kek yang lazim.

Bahan paling utama adalah mentega. Gunakan mentega bermutu tinggi dan harum baunya supaya kek wangi. Mentega jenis ini mengandungi lemak krim dan tiada campuran lemak sayuran seperti mentega yang lain. Mudah saja mengenalinya. Ia lebih mahal dan senang lembut bila diletak pada suhu bilik.

Sebaik-baiknya, potong sebuku mentega itu menjadi lapan bahagian. Dengan cara ini, ia akan lembut sekata dengan sempurna. Mentega yang tidak dipotong mengambil masa yang lebih panjang untuk menjadi lembut. Jika dapur anda agak panas, bahagian luar mentega mungkin bertukar menjadi cair (berminyak) dan ini boleh merosakkan tekstur kek.

Krim keju juga perlu dibiar pada suhu bilik supaya lembut. Jika tidak, ada bahagian yang tidak boleh sebati bila dipukul. Ketulan-ketulan kecil ini menghalang adunan daripada menjadi gebu sepenuhnya. Hasilnya kek tidak akan menjadi lembut dan ‘cair’ di dalam mulut. Inilah di antara ciri-ciri utama yang perlu diperhatikan setiap kali hendak menggunakan krim keju di dalam sebarang jenis masakan.

Oleh kerana kek yang mengandungi krim keju tidak tahan lebih daripada tiga hari, anda boleh masukkan sedikit bahan pengawet seperti potassium sorbate ke dalam adunan. Ia juga dikenali dengan anti-mould. Sukatan adalah mengikut sukatan berat semua bahan-bahan. Contohnya, jika bahan sebanyak 1 kilogram, gunakan hanya 10 miligram (anggaran secubit) bahan pengawet.

Untuk mengadun kek biasa, anda perlu memukul gula kastor bersama mentega. Namun begitu, untuk kek ini, langkah pertama adalah memastikan krim keju dan mentega gebu terlebih dulu. Ini adalah supaya kedua-dua bahan lemak (fat) ini benar-benar sebati dan memudahkan kek untuk kembang. Kemudian barulah dimasukkan sedikit demi sedikit gula sambil dipukul hingga kembang dan pucat warnanya. Ia kelihatan keputih-putihan dan ringan. Gula juga perlu hancur sepenuhnya. Kuning telur juga perlu dimasukkan sebiji demi sebiji dan dipukul rata setelah setiap kali.

Perlu diingat, semasa mengasingkan kuning dan putih telur, tangan anda hendaklah bersih. Mangkuk tempat meletak putih telur juga tidak boleh mengandungi sebarang kesan minyak. Begitu juga dengan pemutar elektrik (electric mixer). Bilas terlebih dulu dengan air panas kemudian lap kering-kering dengan kain bersih.

Jika ada kesan minyak (daripada marjerin atau lemak yang lain), putih telur yang dipukul tidak menjadi kental dengan sempurna. Ini juga satu sebab kenapa kek tidak naik dengan elok. Cara untuk memastikan putih telur sedia untuk digunakan adalah dengan menterbalikkan mangkuk. Putih telur yang cukup kental tidak akan mengalir keluar atau jatuh.

Jika sukar mendapatkan krim tartar, anda boleh gantikan dengan garam. Garam juga akan membantu putih telur menjadi kental. Sewaktu memasukkan tepung ke dalam adunan mentega, gunakan senduk kayu atau sudu keluli yang besar. Jangan masukkan sekaligus. Sebaik-baiknya, bahagikan tepung menjadi 6 bahagian. Masukkan satu bahagian, kacau rata sebelum tambah satu lagi bahagian.

Proses mencampurkan putih telur yang sudah kental ke dalam adunan dipanggil kaup balik. Caranya adalah membahagi putih telur kepada tiga bahagian. Masukkan 1/3 terlebih dulu dan kacau perlahan dengan spatula plastik. Tidak perlu memukul atau mengacau dengan laju (seperti memasukkan tepung).

Sebaik saja bahagian pertama sebati, campurkan 1/3 putih telur lagi dan kacau rata. Tujuan mengacau perlahan (dalam bentuk angka ‘8’) adalah supaya gelembung udara akan terperangkap di dalam adunan. Inilah yang akan menjadikan kek ringan dan gebu serta terlalu lembut dan enak.

Jika mahu, boleh bakar adunan di dalam mangkuk-mangkuk kertas. Pastikan mangkuk diletakkan di dalam tin ‘patty’ yang sama besar dengannya. Ini akan memastikan kek cantik setelah masak. Boleh juga gunakan mangkuk kertas yang sudah dikuatkan di sekelilingnya. Mangkuk seperti ini selalu digunakan untuk membuat cup cakes yang sungguh popular itu.

Suhu untuk membakar kek juga kurang daripada biasa kerana kandungan krim keju di dalamnya. Seperti biasa, cucuk dengan lidi hingga ke dasar untuk memastikan kek sudah masak. Kek seperti ini sesuai jika dihias dengan aising krim keju. Perhatikan bahawa sebuku krim keju seberat 250 gm dan anda hanya gunakan separuh saja. Jadi, bakinya boleh dipukul dengan gula aising serta sedikit jus lemon dan disapu sebagai aising.

Kek Mentega Keju
170 gm mentega
125 gm krim keju
250 gm gula kastor
5 biji kuning telur
210 gm tepung serbaguna }
1½ camt serbuk penaik } diayak
2 camca teh vanila
5 biji putih telur
1/8 camca teh garam


Cara membuat
1. Putar mentega dan krim keju hingga kembang dan pucat warnanya.
2. Masukkan sedikit demi sedikit gula, pukul. Ulangi hingga habis.
3. Bubuh sebiji demi sebiji kuning telur, putar sebati.
4. Masukkan pula tepung, pukul perlahan. Tambah vanila.
5. Dalam mangkuk bersih, pukul putih telur hingga berbuih.
6. Masukkan garam, putar lagi. Bila kental, bubuh 1/3 ke dalam adunan tadi.
7. Kacau perlahan dan tambah lagi 1/3 bahagian. Ulang hingga habis.
8. Ratakan adunan ke dalam tin empatsegi 22 cm yang dialas kertas kalis minyak dan dilengser marjerin.
9. Bakar pada 170 C selama 1 jam atau hingga masak.
10. Keluarkan, biar atas redai 10 minit sebelum dikeluarkan dari tin.


Wednesday, September 24, 2008

Tag drpd adikku

Posted by with 4 comments
Hujan tidak ribut pun tidak, adinda saya telah men-TAG saya. Untuk menyahut cabarannya (dalam mood berseronok hari lebaran), inilah jawapan saya:

FIRST TIME NAIK KAPAL TERBANG
September 1980, ke London.

FIRST TIME MELAHIRKAN ZURIAT
Soalan ni bersifat feminisme, ahaks.

FIRST TIME PERGI OVERSEA (jawapan sama soalan teratas)

FIRST TIME DUK JAUH DARI FAMILY
Waktu masuk hospital, umur 7 tahun. Kena tinggal, malam2 nangis pastu kena tengking dek makcik nurse. Cian budak2...!!

FIRST TIME RASA DIRI GEMUK
Bila pregnant, adess.

FIRST TIME WORKING
Januari 1984, firma contractor di BBPlaza. Datuk H, apa khabar?

FIRST TIME BERCINTA
Dgn "Asmawi" dlm novel Arca Impian...ehem.

FIRST TIME MERASAKAN DIRI CANTIK
Tak pernah terlintas di fikiran; terima seadanya.

FIRST TIME TENGOK WAYANG
Umur 16 tahun, dgn jiran India (perempuan la, aiyoyo...) citer Saturday Night Fever. Masa tu budak2 remaja minat giler kat John Travolta, fuhhh.

FIRST TIME MASUK HOSPITAL
Umur 7 tahun kerana muntah2 lepas makan terlalu banyak durian dan rambutan. Cikgu hantar ke hospital sebab pengsan di sekolah lepas lompat2 main hulahoop. Weii...

NAMA-NAMA PANGGILAN
NY panggil "lina"
Family panggil "along"

Nama komersial “puan lin"
Bloggers panggil “norz”

School friends panggil “norza”

Paling banyak orang panggil "kak lina"
Anak2 sedara (sebelah NY) panggil “mak ngah”
Anak2 sedara (sebelah saya) panggil “mak long”

Kawan anak2 panggil "aunty"
Dlm majlis rasmi panggil “puan nor”
Orang2 tertentu panggil “zai"

Nanti bila ada cucu nak suruh panggil "nenda"

ANDA SEORANG YANG..
1. Workaholic
2. Suka memasak (tak suka makan, tapinya..)

3. Suka membaca
4. Suka melancong
5. Suka berahsia

INSAN TERISTIMEWA
NY

FAVERET FOOD
Anything yg ada nuts & sardines...

FAVERET COLOUR
Light lavender & pastel green.

FAVERET SONG
Hmm...depends on mood.

YANG BUAT ANDA STRES
1. Bila client bayar lambat tanpa alasan kukuh.
2. Kena Q panjang kat mesin ATM, bila dah sampai “out of service” pulak dahh!!
3. Beli barang kena tipu...huwaaa.


3 MENDE YG MESTI ADA DLM HANDBAG
Handphone, purse, lipstick.

KALI TERAKHIR ANDA NANGIS BERIA-IA
Ni rahsia besar negara, hehehe...

Tuesday, September 23, 2008

Panduan Membuat Biskut

Posted by with 11 comments
Ada beberapa tips untuk mendapatkan biskut yg rangup dan sedap:

1. Panaskan ketuhar 10-15 minit sebelum membakar biskut.
2. Gunakan api bawah saja untuk membakar biskut. Lazimnya, suhu adalah 175 C-180 C.
3. Jika menggunakan api atas dan bawah serta kipas, turunkan suhu sebanyak 20 C menjadi 150 C-160 C (sekiranya suhu dalam resepi adalah 170-180 C).
4. Tambah sedikit tepung gandum jika adunan terlembik atau terlekat di tangan.
5. Tambah sedikit marjerin atau mentega jika adunan terlalu keras dan berderai atau sukar bersatu menjadi doh.
6. Adunan yang mempunyai bahan seperti oat, kacang atau emping jagung selalunya agak lembik selepas diuli tetapi akan keras bila dibiarkan lama.
7. Tutup adunan yang sudah diuli sementara menantikan masa ia dicanai.
8. Jika tin pembakar dialas dengan kertas silikon atau foil, tidak perlu dilengser dengan marjerin.
9. Gunakan marjerin untuk melengser, bukan mentega kerana mentega mudah hangus. Bahagian dasar biskut akan menjadi pahit jika hangus.
10. Bila menyapu kuning telur di atas biskut, pastikan tiada yang tertumpah ke atas tin pembakar kerana ia akan mudah hangus dan biskut melekat di tin.
11. Sebaik saja masak, ubah biskut ke atas redai supaya ia mudah sejuk. Jika dibiar, wap akan terkumpul di bawah biskut dan menyebabkannya tidak tahan lama (cepat berkulat).
12. Letak sedikit gula di dalam balang biskut supaya ia kekal rangup.
13. Letak paket berisi ‘silica’ agar biskut tahan lama dan tidak berkulat.
14. Adunan yang tidak habis dibuat boleh dibungkus kemas dan disimpan di dalam peti sejuk. Keluarkan dan biar lembut semula sebelum dicanai.

Monday, September 22, 2008

Tahniah, Lily Suriani!

Posted by with No comments
SINOPSIS
Kesungguhan Naim mempamer cinta membuatkan Adila mula melakar mimpi. Malamnya disinari kerlipan bintang. Siangnya pula sentiasa dihiasi pelangi. Tiba-tiba mimpi yang indah itu hilang. Perginya tanpa meninggalkan sebarang jejak. Terpisah dengan Naim menjadikan Adila seperti tidak keruan. Dia mencari dan terus mencari hingga akhirnya lelah sendiri. Jiwanya kacau, fikirannya bercelaru. Kemunculan semula Naim seakan terhenti putaran bumi. Sukar untuk Adila menerima hakikat yang namanya tiada dalam ingatan Naim. Namun, demi cinta yang harus dipertahankan, dia tidak akan sesekali mengalah. Sekali janji dilafazkan, dia rela dirinya diibaratkan perigi mencari timba. Cuma, tegakah hati untuk menerima? Ahh... Susahnya membina mahligai bahagia!

Catatan 'BLOG'

Posted by with 2 comments
Temubual kelmarin dalam program 'BLOG' mempertemukan saya dengan Datuk Chamil Wariya buat kali kedua. Kali pertama di sebuah majlis yg dianjurkan oleh MPH Bookstores dalam pertemuan 50 penulis di Malaysia (foto kami dimuatkan dalam majalah MPH sempena Hari Kemerdekaan ke-50).

Bersama En Hassim Abu Hanifah yg turut mengemudikan rancangan BLOG. Banyak aspek menarik dibincangkan selepas tamat program. Team BLOG memang penuh inovatif dan sentiasa mengketengahkan idea-idea baru yg menguji minda. Perbualan santai kami diselangselikan dengan gelak tawa.

Mengambil kesempatan bergambar dgn Pn.Fatimah, Pn.Wan Norehan (Pengarah Studio) dan Haniey yg begitu mesra dan membuat kunjungan saya ke studio di Wisma TV, Angkasapuri itu lebih bermakna. Setinggi-tinggi penghargaan buat kalian.

Sunday, September 21, 2008

Pasta San Remo

Posted by with 6 comments
Rabu lalu saya diundang oleh GBA sebagai jurucakap bagi produk mereka iaitu pasta San Remo. Ini adalah kerana saya telah menggunakan pelbagai jenis pasta keluaran San Remo semenjak beberapa tahun yg lalu. Saya juga pernah mencipta lebih 100 jenis resepi menggunakan pasta jenama tersebut termasuk untuk Sajian Jelita sempena Syawal 2001. Juga untuk Demonstrasi Memasak yg ditaja oleh San Remo.

Saya telah ditemubual oleh wartawan dari The Star yg ingin tahu apakah keistimewaan pasta San Remo serta petua-petua penggunaannya dalam beraneka jenis masakan yg sesuai bagi selera orang-orang Malaysia...


Thursday, September 18, 2008

Khas buat Bloggers...

Posted by with 6 comments
Jom tengok rancangan BLOG di RTM 1...
Saya telah diundang ke studio untuk berbicara
perihal bidang penulisan dan dunia masakan.

Tarikh : Ahad, 21 September 2008
Jam : 8.40 mlm

Jangan ketinggalan menontonnya!!


Kompilasi Biskut

Posted by with No comments
Sudah berada di pasaran!!
Buku terbitan Alaf 21 Sdn Bhd ini mengandungi 60 resepi biskut. Ia merangkumi pelbagai jenis seperti tradisional, moden dan popular. Inilah buku masakan saya yg ke 18.

Selain daripada biskut manis, ada juga yg berperisa masin, pedas dan berempah. Dengan kreativiti sendiri, biskut-biskut ini juga boleh dihias dengan krim, coklat dan kekacang bagi menyedapkan rasa dan mencantikkan rupa.

Sempena Syawal yg bakal menjelang tiba, apa kata anda cuba resepi yg terdapat di dalamnya. Harga sebuah hanya RM7 saja...

Nasi Dagang

Posted by with 1 comment
Nasi Dagang merupakan sajian terkenal dari negeri Terengganu. Bahan utama tentulah beras nasi dagang. Ia juga dikenali dengan nama beras merah. Selain di pasar (terutama sebelah utara), beras ini juga ada dijual di sesetengah pasaraya.

Beras jenis ini agak mahal daripada beras biasa kerana keunikannya. Ia perlu direndam selama 4 hingga 5 jam sebelum digunakan. Jikalau sukar mendapatkan beras nasi dagang, boleh gunakan beras biasa dengan beras pulut.

Ada juga yang menggunakan beras wangi bercampur beras pulut tetapi hendaklah direndam terlebih dulu. Dengan cara ini ia mudah masak bila dikukus. Selain harum, beras wangi juga lembut berbanding beras biasa. Malah, untuk menjimatkan, ada yang menggunakan ketiga-tiga jenis beras. Nisbahnya ialah, 1 cawan beras nasi dagang, 1 cawan beras pulut dengan 3 cawan beras biasa.

Nasi Dagang wangi kerana campuran halba di dalamnya. Selain itu, halia yang dimasukkan juga boleh menghindari angin di dalam perut. Pastikan halia tidak terlalu tua kerana ia berurat dan sukar untuk dikunyah. Halia muda juga tidak terlalu kuning warnanya dan rasanya kurang payau.

Untuk mengukus nasi ini, pastikan rak pengukus dialas dengan kain net atau kain jaring berlubang halus. Ini adalah untuk mengelakkan beras jatuh ke dalam air kukusan. Pastikan kain jaring memenuhi seluruh rak supaya mudah hendak mengalihkan pulut ke dalam bekas besar dengan sekali angkat sahaja. Anda tidak perlu menceduknya. Memadai dengan mengangkat seluruh kain jaring. Kemudian terbalikkan di dalam bekas tadi.

Ikan yang sering digunakan sebagai lauk adalah ikan tongkol. Ikan ini juga dikenali sebagai ikan kayu, ikan tuna atau aye. Ikan ini sangat banyak didapati di sebelah Pantai Timur. Ia menjadi pilihan bila membuat gulai untuk nasi dagang. Anda perlu merebus atau mengukusnya dulu.
Selain ikan tongkol, boleh juga gunakan ikan tenggiri yang seakan-akan sama tetapi mempunyai isi yang lebih lembut. Ada pula yang sukakan ayam. Caranya adalah serupa kecuali perlu mencampurkan sedikit halia ke dalam bahan kisar. Ayam juga dijerang sekali dengan semua bahan lain dan tidak perlu direbus terlebih dulu.

Supaya gulai manis, biar air rebusan sejuk. Kemudian gunakan untuk memerah santan. Anda juga boleh sukat air rebusan dan tambah santan sebanyak mana yang diperlukan di dalam resipi. Ini mudah jika anda menggunakan santan di dalam kotak atau bungkusan plastik.

Kuah gulai yang dimasak tanpa ditumis terlebih dulu dikenali dengan gulai darat. Ia hanya perlu dikacau tanpa henti. Gulai begini tidak terasa muak memakannya kerana ia tidak mengandungi minyak. Jika tidak mahu menggunakan cili padi, boleh gantikan dengan cili merah dan hijau. Cili besar hendaklah dibelah 2 tidak putus. Manakala cili padi boleh diketuk supaya gulai bertambah pedas.

Supaya gulai lebih kuning, anda boleh masukkan serbuk kunyit atau gunakan kunyit hidup (campur dengan bahan kisar dan kisar halus). Untuk menjimatkan masa, boleh juga gunakan serbuk ketumbar dan serbuk jintan putih. Sukatannya adalah separuh daripada yang dicatatkan di dalam resipi. Namun begitu, keharuman gulai akan berkurangan sedikit.

Jika suka, boleh campur belimbing buluh ke dalam gulai. Anda tidak perlu memasukkan asam gelugur kerana gulai akan menjadi masam. Bagi yang ingin mengurangkan penggunaan santan, boleh gunakan sebanyak 150 ml (dari ½ biji kelapa) bercampur 100 ml air. Bagi yang mahu menghindari santan, boleh juga gunakan susu cair tetapi hendaklah dicampur pada saat akhir, bersama dengan ikan dan cili. Pastikan gula hanya mendidih sekali selepas itu.

Nasi dagang dengan gulai ikan selalu dimakan bersama dengan acar mentah atau jelatah. Anda boleh masukkan apa saja sayur yang anda inginkan tetapi yang paling biasa adalah bawang besar, lobak merah dan timun. Acar ini jika dibuat terlalu awal akan mengeluarkan banyak air.

Sayur-sayuran itu juga akan kehilangan rasa ‘rangup’. Jika ingin yang lebih rangup, pastikan anda rendam timun dan lobak merah di dalam bekas berisi air kapur selama 30 minit. Kemudian bilas dan gunakan seperti biasa.

Nasi Dagang

400 g beras wangi
100 g beras pulut
5 ulas bawang merah - dihiris nipis
2 cm halia - dihiris halus memanjang
1 camca besar halba
250 ml santan (dari 1 biji kelapa)
1 camca teh garam
½ camca teh gula

Cara membuat:
1. Rendam beras wangi dan beras pulut selama 5 jam.
2. Toskan beras dan letak dalam rak pengukus.
3. Kukus selama 15 minit. Angkat, letak di dalam bekas besar.
4. Bilas dengan air biasa. Kukus lagi selama 10 minit.
5. Letak semula dalam bekas besar, gaul dengan garam, gula, santan dan campuran bawang dan halba.
6. Kukus selama 10 minit lagi kemudian angkat.

Gulai Ikan
2 camca besar biji ketumbar
1 camca teh jintan putih
500 gm kepingan ikan tongkol
2 keping asam gelugur
600 ml santan (1½ biji kelapa)
1 batang serai - dititik
1 camca besar kerisik
4 biji cili padi merah
4 biji cili padi hijau
Garam dan gula secukup rasa

Bahan Kisar
2 camca besar pes cili
5 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 cm lengkuas
2 biji buah keras

Cara membuat:
1. Goreng tanpa minyak ketumbar dan jintan. Bila wangi, tumbuk halus.
2. Rebus ikan dengan asam gelugur hingga masak.
3. Jerang rempah tumbuk, asam gelugur, santan, serai, kerisik, bahan kisar, garam dan gula.
4. Kacau selalu atas api sederhana hingga mendidih.
5. Masukkan ikan, cili merah dan cili hijau.
6. Bila mendidih semula, bolehlah diangkat.

Acar
1 biji timun
1 batang lobak merah
1 tangkai cili merah
2 hirisan nenas
½ labu bawang besar
2 camca besar cuka
1 camca besar
gulagaram secukupnya

Cara membuat:
1. Timun dipotong 3 cm, buangkan empulur. Hiris halus.
2. Potong lobak, cili merah, nenas dan bawang besar halus-halus.
3.Gaulkan dengan cuka, gula dan garam hingga sebati.

Aktiviti Rabu

Posted by with 7 comments

Kelmarin saya menjadi model jemputan di sebuah syarikat penerbitan. Saya ditatariaskan oleh Amy Janz, seorang jurumekap artis yg amat dikenali ramai. Setiap langkah make-over bakal ditunjukkan di dalam sebuah buku yg akan berada di pasaran tidak lama lagi.




Amy menunjukkan cara dan panduan bagaimana ingin memperlihatkan mata yg kecil/sepet menjadi besar. Sesi yg berlangsung hampir 4 jam itu agak memenatkan tetapi sangat menyeronokkan!! Jadi, 'merasalah' juga saya menjadi model...












Tuesday, September 16, 2008

Wanita fm

Posted by with No comments
Hari ini (Selasa) pada jam 12-1 ptg, saya on-air
di Wanita fm (88.1) bersama Jaafar Onn.
Beliau akan menemuramah tentang aktiviti terkini
dan panduan2 lain dalam bidang masakan.
Jangan ketinggalan mendengar kerana saya akan memberikan
dua resepi yg menggunakan pelbagai produk berasaskan beras.

Aktiviti 130908

Posted by with 1 comment














Seperti biasa tahun ini, Adam AFCM dengan kerjasama Mydin USJ menaja barang2 untuk anak2 yatim dari Teratak Shifa'. Saya bersama Najihah, salah seorang daripada mereka yg saya temani membeli-belah. Najihah berusia 11 tahun dan agak pendiam tetapi kelihatan seronok kerana mendapat dua pasang baju kurung, sepasang kasut, skirt serta blaus dan alat2 tulis.












Saya bersama Najihah, Lala & Kak Long. Kami gembira melihat keceriaan di wajah anak2 itu. Malah ada yg ingin memanggil salah seorang AJK Adam AFCM sebagai "mama". Bagi mereka, sambutan Syawal tahun ini amat bermakna kerana berpeluang berbelanja di sana.












Mengabadikan kenangan dengan AJK Adam AFCM di hadapan rumah Pn.Maridah. Foto kanan : Adam AF bergambar dengan kakitangan Mydin dan 20 orang anak2 yatim di pintu masuk Mydin USJ yg penuh sesak dengan pengunjung sempena Hari Raya tidak lama lagi...


Thursday, September 11, 2008

Selamat Pagi Malaysia

Posted by with 6 comments
Bergambar kenangan bersama pengacara Selamat Pagi Malaysia, Jee dan Suhaimi di studio. Mereka sungguh mesra bertanyakan pelbagai hal menarik berkaitan rancangan Selera Ramadan MMVitaoils. Saya juga ditanya tentang persediaan sebelum menjadi hos dan bagaimana saya memilih resepi2 untuk dimuatkan di dalam rancangan tersebut. Di kanan saya, Pn.Dina (GM MMVitaoils). Beliau berbicara berkenaan pemasaran produk MMVitaoils dan perancangan di masa depan.

Mengabadikan sesi berbual-bual bersama. Dari kanan, YM Raja Ima (Nafalia Corporation), di sebelah saya, Pn.Simah Husain (Produser/Director), Pn.Zahariah Ismail (Utusan Airtime) dan Pn.Dina. Dekorasi ruang menunggu di luar studio dihias indah dengan beraneka fabrik tenun seperti songket dan pelikat serta trofi anugerah.

Tuesday, September 9, 2008

SPM di RTM1

Posted by with 2 comments

Saksikan 'Selamat Pagi Malaysia' di RTM1 pada hari Khamis ini, 11 September 08. Slot dalam rancangan itu bermula jam 9.00 hingga 9.15 pagi. Saya akan bersama General Manager MMVitaoils, Puan Hajah Dina. Kami akan diwawancara berkenaan program masakan 'Selera Ramadan MMVitaoils' yg kini sedang disiarkan setiap hari sepanjang bulan puasa di RTM1. Anda akan dapat melihat buku 'Selera MMVitaoils' dengan lebih dekat lagi...


Monday, September 8, 2008

03 Disember 2006

Posted by with 4 comments

















Majlis Re-Union Tg.Afzan-MGSS menemukan saya dengan rakan2 lama yg menuntut di tingkatan 1-3 di Sek.Men.Tg.Afzan dan di tingkatan 4-5 di Sek.Men.Methodist, Kuantan. Kami berjumpa di California Kitchen, KLCC (atas saranan salah seorang drpd kami).

Ada di antara kami yg sudah hampir 27 tahun tak bertemu! Bayangkan berapa banyak cerita yg hendak dikongsi. Saat2 gembira ketika di bangku sekolah (ada di antara mereka telah menjadi classmate saya sejak di darjah 2 di Assunta Convent lagi...bayangkan, kenal selama 36 tahun!) Memang tersentuh hati mengingatkan kerenah zaman kanak2 yg masih berhingus dan guru2 tertentu yg kelakar, yg over dan yg memberi peransang sehingga kami berjaya.

Pertemuan sebegini umpama support group kerana ada di antara kami yg terpaksa melalui keperitan melawan kanser atau pelbagai masalah dalam perkahwinan. Berada dalam lingkungan teman2 memberikan semacam inspirasi kerana kita sedar, sebagai manusia, kadangkala kita bersandar pada kenangan lama untuk kembali ketawa...

08 Mac 2007

Posted by with No comments
Majlis Re-union MGSS-Tg.Afzan ke-2 setahun yg lalu. Kami berpakat untuk hi-tea di Puteri Pacific kerana kebanyakan daripada kami bekerja dan tinggal di Kuala Lumpur. Kali ini lebih ramai daripada yg pertama. Kali pertama bertemu, topik menarik adalah berapa orang anak, serta bagaimana kami berubah dari segi wajah dan bentuk tubuh, ahaks!

Saya (yg selalu jadi penganjur) turut menjemput guru2 yg mengajar kami tetapi malangnya mereka masih tinggal di Kuantan dan tidak dapat hadir. Walaubagaimana pun, dua rakan yg bermastautin di sana sempat singgah untuk beramah mesra. Ada yg membawa anak sekali dan sudah tentu mereka menjadi tumpuan.


Ada di antara rakan2 yg dah jadi pegawai besar, bos firma mereka sendiri atau penolong HM. Malah ada yg begitu successful sehingga mampu berumah dan berkereta besar (mungkin juga punya teman hidup yg kaya). Namun ada juga yg mengalami keruntuhan rumahtangga dan kini hidup sendirian atau bersama anak2. Walauapa pun, re-unions sering memberi rasa gembira dan sedih, nostalgia dan permainan emosi. Ia mengingatkan kita bahawa dulu kita pernah menjadi remaja...















Friday, September 5, 2008

Tawaran Istimewa!!

Posted by with 11 comments
Inilah julung-julung kali saya menawarkan novel KONFLIK TERAKHIR - Sewangi Kasih pada harga diskaun...Novel terbitan Times Editions ini adalah setebal 558 mukasurat. Harga asalnya RM33 tetapi kini dapatkan terus daripada saya pada harga RM15 (termasuk belanja pos) dan disertakan tandatangan sekali!

Sinopsis:

Kedatangan Junita ke Pesona I.D. menemukannya dengan Farid, bosnya yg muda dan kacak itu, tetapi tidak disenangi oleh Nik Anura yg sudah lama menyimpan perasaan terhadap Farid. Namun Junita tidak gentar bersaing dan akhirnya dapat menawan hati jejaka itu.

Sanggupkah Nik Anura yg licik itu berdiam diri di Sydney dan merelakan Junita bahagia bersama Farid? Bagaimanakah pula reaksi lelaki itu apabila mengetahui Junita rapat dengan Hazriq ketika dia melanjutkan pelajaran (Masters) di London?

Konflik menjadi semakin tegang apabila keadaan memaksa Farid mendampingi Zaiton (seorang single mom) tatkala wanita itu mengalami masalah. Bagaimanakah kesudahan persengketaan ini? Novel ini pastinya akan menggetarkan naluri dan meruntun perasaan. Ada kesudahan yg memeranjatkan dan teka-teki yg akan terjawab akhirnya.

Untuk membuat pesanan
Sila hantar emel kepada norzailina@yahoo.com dan sertakan alamat penuh anda (atau kawan, sekiranya hadiah untuk mereka). Saya akan berikan butir-butir lanjut tentang kaedah pembayaran. Terima kasih.


Thursday, September 4, 2008

Selera Ramadan MMVitaoils

Posted by with 8 comments
Salam semua!
Ramai yg tertanya-tanya dan menghadapi kesukaran mengikuti rancangan 'Selera Ramadan MMVitaoils' berikutan perubahan masa. Saya sendiri tidak pasti bila rancangan tersebut akan ditayangkan setiap pagi. Sepanjang empat kali (siaran pagi), beginilah jadualnya:

(1) Episod 1 - bermula jam 5.00 pagi
(2) Episod 2 - bermula jam 5.19 pagi
(3) Episod 3 - bermula jam 5.30 pagi
(4) Episod 4 - bermula jam 5.00 pagi
(5) Episod 5 - (5.00 pagi)

ps: Bagi yg tidak bekerja, bolehlah menonton siaran ulangan jam 12.30 tghari.


TERKINI : INSYAALLAH TIADA PERUBAHAN SIARAN LAGI, TETAP SEPERTI YG DIJADUALKAN, JAM 5 PAGI. Terima kasih.

Tuesday, September 2, 2008

Dedikasi Ramadan

Posted by with 7 comments














Ramadan mengimbau sejarah dan kenangan terhadap keluarga yg telah pergi meninggalkan kita. Sekitar 1965. Saya bersama ayahanda (pulang ke Rahmatullah 1996) di kuarters Klinik Kesihatan Dong, Raub, Pahang. Itulah uniform Pengawas Kesihatan yg perlu dikanji dan digosok (ketika itu seterika arang). (Kanan) Bersama bonda di Padang Bandaran Bentong. Fesyen rambut 'pokok kelapa' memang kegilaan anak-anak masa tu...Bonda dengan trend rambut 'kembang' ala 60an, berkebaya renda dan kain batik lepas.















Wan Bah, bidan di Ketari, Bentong yg telah menjaga 3 orang anak angkat termasuk 2 anak perempuan Cina (salah seorangnya, bonda saya). Saya tak sempat mengenalinya kerana dia meninggal dunia waktu saya masih kecil. Bonda bergambar dengan mertuanya, Watiah bt Ranu (keturunan Jawa) di Pantai Teluk Cempedak, Kuantan. Bahagian hutan di belakang tu kini sudah dipenuhi hotel.



Itulah saya (nombor 2 dari kiri) bersama lelaki Sikh yg saya panggil Tata (datuk). Dia telah menjadi 'bapa angkat' kepada bonda saya. Kebetulan, rumah kecilnya di belakang rumah Wan Bah. Dia yg berasal dari Chad di benua India menjadi tempat bonda saya meminta wang masa dia masih di bangku sekolah. Tata memang penyayang terhadap kami 'cucu-cucu angkat'nya kerana dia sebatang kara. Masih teguh dalam ingatan, setiap kali dia pulang dari tempat kerjanya, dia pasti membawakan biskut, gula-gula dan jajan lain untuk diberikan kepada kami... Foto tahun 1967




Monday, September 1, 2008

Kenangan lagi...

Posted by with 2 comments











Minggu lepas juga saya sekeluarga meraikan konvokesyen adik kedua, Nordiana (Masters dr sebuah universiti di New Zealand) dan adik bongsu, Norafiza (Degree dr OUM). Bonda kelihatan bangga. Adik lelaki , Norman pula sedang belajar untuk memperolehi Ijazah dr UiTM. (Kanan) Dia bersama anak2 saudara dan kek birthday yg meraikan ulangtahun 6 orang dalam bulan Ogos.
ps: Dalam foto hanya 3 orang menyambut birthday, yg lain merajuk kalau tak dapat join sama, hehe...


Sabtu lalu saya juga menjadi tetamu gengkicap. Terima kasih yg tidak terhingga buat mereka kerana sudi menjemput. Di kesempatan itu, kami berbual tentang pelbagai kisah menarik dalam dunia novel. Banyak buah fikiran dan idea2 sensasi yg mereka kongsi bersama. Sangat mengujakan. Kemesraan mereka akan dikenang sampai bila-bila.


Kenalan jauh

Posted by with 6 comments

Minggu lepas saya sempat bertemu dengan Rozz yg pulang bercuti ke tanah air dari London. Kemesraan terjalin dengan begitu deras kerana kami saling berinteraksi di dalam blog serta sesekali dia menelefon saya. Seperti biasa, banyak cerita2 tentang bloggers yg kami kenali. Kami berharap dapat bersua lagi di lain masa. InsyaAllah.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...