Wednesday, September 3, 2008

Nostalgia Ramadan

Ramadan mengimbau sejarah dan kenangan terhadap keluarga yg telah pergi meninggalkan kita. Sekitar 1965. Saya bersama ayahanda (pulang ke Rahmatullah 1996) di kuarters Klinik Kesihatan Dong, Raub, Pahang. Itulah uniform Pengawas Kesihatan yg perlu dikanji dan digosok (ketika itu seterika arang). 

(atas gelunsur) Bersama bonda di Padang Bandaran Bentong. Fesyen rambut 'pokok kelapa' memang kegilaan anak-anak masa tu...Bonda dengan trend rambut 'kembang' ala 60an, berkebaya renda dan kain batik lepas. Wan Bah, bidan di Ketari, Bentong yg telah menjaga 3 orang anak angkat termasuk 2 anak perempuan Cina (salah seorangnya, bonda saya) dan seorang anak India Malbari.

Saya tak sempat mengenalinya kerana dia meninggal dunia waktu saya masih kecil. Bonda bergambar dengan mertuanya, Watiah bt Ranu (keturunan Jawa) di Pantai Teluk Cempedak, Kuantan. Bahagian hutan di belakang tu kini sudah dipenuhi hotel. 

Itulah saya (nombor 2 dari kiri) bersama lelaki Sikh yg saya panggil Tata (datuk). Dia telah menjadi 'bapa angkat' kepada bonda saya. Kebetulan, rumah kecilnya di belakang rumah Wan Bah. Dia yg berasal dari Chad di benua India menjadi tempat bonda saya meminta wang belanja masa dia masih di bangku sekolah. 
 
Tata memang penyayang terhadap kami 'cucu-cucu angkat'nya kerana dia sebatang kara. Masih teguh dalam ingatan, setiap kali dia pulang dari tempat kerjanya, dia pasti membawakan biskut, gula-gula dan jajan lain untuk diberikan kepada kami...  Foto tahun 1967

 

 

 

No comments:

Post a Comment

Peristiwa Pilu 11 April 2021

       Assalamualaikum sahabat, Inilah foto kami yg terakhir, di majlis konvo pada 30 Mac 2021. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِن...