Sunday, October 26, 2008

Barrack Friends

Foto tahun 1969. Saya di Standard One, Methodist Girls' School, Raub, Pahang. Uniform blaus putih dengan skirt dan tali leher merah. Waktu itu kami sekeluarga tinggal di Pusat Kesihatan Dong yg terletak kira-kira 9 batu dari Raub. Ia juga menempatkan klinik untuk rawatan pesakit luar. Di situlah penduduk kampung mendapatkan rawatan pergigian, ibu2 mengandung, suntikan pelalian dan seumpamanya.

Di mana agaknya rakan2 saya yg tiga orang lagi tu? Masihkah mereka mengingati saya, agaknya? Saban tengah hari kami menunggu bas sekolah yg berwarna hitam-putih. Foto ini diambil oleh ayahanda saya pada satu hari yg panas terik (tengoklah muka saya berkerut...!)

Malangnya persahabatan kami tidak lama (walaupun tinggal di berek yg sama). Berek adalah kuarters khas untuk kakitangan kerajaan yg bekerja di situ. Pegawai yg lebih tinggi pangkatnya akan tinggal di rumah berkembar dua. Manakala doktor pula di rumah banglo lengkap dengan orang gaji dan tukang kebun. 

Masa ni pula, ramai doktor dari Korea yg berkhidmat di pusat2 kesihatan seumpama ini. Yg paling boring, doktor tu memelihara anjing. Kadangkala anjing itu terlepas dari kurungan dan mengejar kami yg bermain di persekitaran. Pengalaman ngeri, woo, dikejar anjing...!


 

No comments:

Post a Comment

Peristiwa Pilu 11 April 2021

       Assalamualaikum sahabat, Inilah foto kami yg terakhir, di majlis konvo pada 30 Mac 2021. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِن...