Monday, July 28, 2008

Morse Code

Tentu kalian terfikir siapakah lelaki ni? Beliau adalah Samuel Morse yg mencipta Morse Code pada 1844 untuk digunakan dengan telegraf elektrik. Ia digunakan dengan meluas sekitar awal abad ke-20. Malah sangat penting bagi militari semasa dalam pertempuran. Ia masih digunakan sehingga kini oleh amateur radio operators atau dikenali sebagai ham. (Lihat MARES : Persatuan Perkhidmatan Kecemasan Radio Amatur Malaysia.

Morse Code menggunakan tanda pendek dan panjang dalam bentuk dots (dikenali sebagai dits) dan dashes (tanda panjang, atau dahs), dengan ruang di antaranya untuk menunjukkan huruf, nombor (0-9), tanda bacaan (sengkang, noktah, tanda seruan dll). Setiap orang di seluruh dunia boleh berkomunikasi dengan menggunakan kod yg tertera di bawah.  

Kini saya sedang belajar Morse Code kerana bagi saya, ia sesuatu yg sangat mencabar. Ia berkait rapat dengan keupayaan kita mendengar bunyi kod, kemudian mengidentifikasinya dalam 2-3 saat sebelum mengubah ia menjadi huruf yg perlu ditulis di atas kertas. 

Lebih cepat dapat melakukannya, lebih mahirlah seseorang itu. Sebagai permulaan, mungkin boleh mengenali 12 wpm (perkataan seminit) tetapi boleh meningkat sehingga 30 wpm atau lebih. Menurut kajian, mengirimkan teks dengan Morse Code lebih pantas daripada melalui sms! Hebat, bukan?

No comments:

Post a Comment

Peristiwa Pilu 11 April 2021

       Assalamualaikum sahabat, Inilah foto kami yg terakhir, di majlis konvo pada 30 Mac 2021. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِن...