Friday, May 10, 2019

Cara Khusyuk Solat

"Ketika kita sholat, akan ada Iblis bernama Khanzab. Dia ini kerjanya memang mengganggu orang solat. Kita akan mengingat hal-hal yang tidak penting atau lupa rakaat. Dia juga akan membawa keraguan apakah kita kentut atau tidak," tulis Ustaz Alif Omar.

" Rasulullah pernah berpesan yang diriwayatkan Ahmad mengenai masalah ini, 'Jika kentut, pastikan telinga kita mendengar suara dan mencium baunya. Jika tidak, bererti itu pekerjaan Khanzab. Kalau teringat urusan di luar solat, itu juga perbuatan dia."

Cara melawan Khanzab ini, sebenarnya cukup mudah. Semuanya dilakukan sebelum mengerjakan solat.

"Pertama, baca ta'awuz (a'uzubiLLaHiminassyaitonnirrojim), setelah itu ludah tiga kali ke kiri. Syarat saja meludahnya, jangan dengan air-airnya. Kemudian baca Ayat Kursi sebanyak satu kali. Disambung dengan membaca Surag An-Nas juga satu kali," kata Ustaz Alif.

Dianjurkan Pahami Setiap Bacaan Sholat

Setelah melakukan itu semua, baru memulai solat. Ustaz Alif juga menganjurkan untuk memahami setiap bacaan dalam solat sehingga menambah khusyuk.

"Cuba fahami maksud ayat-ayat dalam bacaan solat. Apa ertinya Surah Al-Fatihah, bacaan rukuk, iqtidal, sujud dan lain-lain," katanya. "Jadi,sambil membaca bacaan solat, kita juga harus faham ertinya. Bukan hanya dibaca atau dihafalkan saja.

"Silakan cuba cara ini. Lihat siapa yang menang, kita atau syaitan?"

Insyaa Allah.

(Sumber: siakapkeli.my)


 

No comments:

Post a Comment

Peristiwa Pilu 11 April 2021

       Assalamualaikum sahabat, Inilah foto kami yg terakhir, di majlis konvo pada 30 Mac 2021. Inna lillahi wa inna ilayhi raji'un (إِن...