3
Bahan Ayam
1 ekor ayam kecil
1 sudu teh parsli cincang
1/2 sudu teh serbuk cili
1/2 sudu teh serbuk jintan manis
1 sudu teh jus limau susu
3 sudu besar marjerin
Garam, serbuk lada hitam secukup rasa

Untuk kuskus
120 gm kuskus
150 ml air rebusan ayam
2 sudu besar mentega
¼ cili Benggala kuning - didadu
¼ cili Benggala merah - didadu
Badam panggang, buah zaitun hitam, parsli
Garam secukup rasa

Cara membuat
1. Satukan parsli, serbuk cili, serbuk jintan, jus limau, garam dan serbuk lada hitam.
2. Lumurkan pada ayam dan perap selama 2 jam.
3. Letak ayam di atas tin pembakar beralas foil.
4. Sapukan dengan marjerin. Panggang pada 200 C selama 45 minit atau hingga ayam masak. Semasa memanggang, sudukan cecair yang keluar ke atas ayam semula.
5. Untuk kuskus. Didihkan air rebusan. Tuangkan kuskus dan biar selama 4 minit. Kacau rata.
6. Gaulkan dengan semua bahan lain. Hidangkan dengan ayam panggang.

Nota : Dapatkan kuskus yang boleh disediakan dalam masa 4 minit. Jika tiada, ikut arahan pada paket.
Resipi dari MASAKAN ARAB terbitan Alaf 21.

Post a Comment

alar, lapor la tengok resepi ni kanda, nyum nyum nyum... tengok resepi pun dah sedap taw,

Zul, memang sedap tak terkata, hehe... tak susah pun nak buat, kena ikut peraturan...

Limau susu tu apa ye...