0
Atas dasar menyahut cabaran, saya elaborate sikit tentang topik (yg kalau tak betul cara menanganinya, jadi haru…hihi) iaitu:

*Jemu suami/isteri
Mari kita lihat beberapa kategori jemu antara suami/isteri yg mungkin timbul:

(i) jemu masakan
~ belikan buku2 masakan dan sama2 belek, jangan beli dan suruh isteri masak je. Suami kena tengok juga dan kata, “Yang, cuba masak ikan macam ni…nampak sedap.” Suami sama2lah tolong di dapur supaya semangat isteri naik sikit. Kalau tak tahu langsung kupas bawang, pura-pura la lap meja atau buat air untuk isteri, alangkah bahagianya! Ni bila isteri beli buku, suami marah2 la pulak atau perli kalau dia tak cuba resepi. Come on, man!

(ii) jemu rutin yg sama
~ sesekali bawalah isteri tengok wayang. Ni sesuai la kalau anak2 dah besar (& tak mau ikut – kalau mereka ikut, nak tgk citer kartun/binatang je). Bagi yg anak2 masih kecil, sabarlah kerana masanya akan tiba bila kamu berdua boleh kembali menjadi pakwe & makwe. Hujung minggu pergi berjemaah di masjid yg berbeza. Selalu kuliah Ahad (selepas Subuh) di Masjid Bangsar, minggu depan pergi pula ke Masjid Ampang, minggu berikutnya di Masjid Kepong…boleh sembang dgn suami/isteri tentang masjid2 yg dikunjungi, tiadalah jemu lagi (utk cari topik berbual).

(iii) buat kejutan
~ ni kira macam buat sesuatu yang exciting (untuk hilangkan jemu). Bergantung pada budget. Kalau berduit, belikan hadiah mahal. Isteri boleh tempah meja di restoran ternama, belanja suami makan. Atau tempah bilik di hotel pada hujung minggu. Atau bawa keluarga bercuti. Pasti isteri/suami tak jemu dgn pasangan begini. Sentiasa happening…

(iv) jemu penampilannya
~ belikan baju baru, tak perlu tunggu waktu birthday atau Hari Raya je. Atau perfume baru biar bau dia lain sikit dari biasa. Takkan 10 tahun kahwin asyik berbau minyak wangi sama, kut? Isk, isk, jemunya…

(v) jemu yg-tak-boleh-cerita
~ cuba bawakan watak berbeza, siap dengan pakaian lain drpd yg lain, ubah suara mirip gadis penggoda di jalanan atau perempuan joget, mekap mcm bintang filem (sekadar menyebut beberapa contoh). Pasti tak jemu…hehe.

Maaf kalau ada tersinggung, ini sekadar hiburan semata-mata.

Post a Comment