1
Penulis bagus mendefinasikan realiti; yg tidak bagus hanya menerangkannya. Penulis bagus mengubah fakta menjadi benar; yg tidak bagus, seringkali menukar fakta menjadi palsu.

Kehidupan penulis berlegar dalam puisi yg tidak boleh ditulisnya. Yg mengaku sebagai penulis, menulis puisi yg mereka sendiri tidak fahami.

Segala yg pernah tertulis, saya hanya gemari hasil penulisan yg ditulis dengan darah penulisnya sendiri.

Untuk mencintai, perlu menderita. Untuk mengelak derita, jangan bercinta. Tapi seseorang menderita jikalau tidak mencintai. Kesimpulannya, mencintai harus menderita, tidak mencintai juga menderita, menderita tetap menderita. Untuk gembira perlu bercinta. Untuk gembira, harus menderita, tapi penderitaan membuat orang tidak gembira. Jadi, untuk gembira seseorang mesti suka atau sukakan penderitaan atau menderita kerana terlalu banyak kegembiraan.

Kucing adalah haiwan yg bahaya untuk penulis kerana penulis sering memerhati kucing dan ini adalah alasan munasabah untuk tidak terus menulis.

Seseorang penulis adalah separuh bukunya. Separuh lagi adalah pembaca dan dari pembaca, penulis belajar.

Penulis, bila dia juga seorang artis, adalah seseorang yang mengaku apa yg orang lain tidak berani serlahkan.

Ramai orang mendengar suara bila tiada sesiapa di sekeliling mereka. Ada di antara mereka digelar gila, dikurung dan merenung dinding bilik sepanjang hari. Sebahagian lain digelar penulis dan mereka melakukan perkara yg serupa juga.

Bakat sahaja tidak boleh menjadikan anda seorang penulis. Mesti ada seseorang di belakang buku; berpersonaliti, semulajadi dan berkualiti, berikrar untuk meluahkan sesuatu yg wujud, memerhati dan menuliskan, dan tidak sebaliknya.

Bila penulis bercakap tentang kerjanya, dia bercakap dengan sebuah perhubungan cinta.

Sebagaimana yg pernah diperkatakan oleh seorang penulis, “Ada 3 jenis pembohongan: penipuan kecil, penipuan besar dan politik.”

Post a Comment